top of page

ACM-AVISA

ACM Media

Yngre krefter tar stadig større ansvar

ACM driver aktiv rekruttering av medlemmer til sitt crew, og ungdom som har vært engasjert under NM synes oppgavene er spennende og artige. Vi tok en prat med tre av dem etter endt økt, og selv om de hadde trivdes, hadde de heldigvis med seg mange forslag til ting som kunne gjøres bedre. Ungdom skal vi lytte til.

Arctic Circle Motorsport Club, Alex Horga, Aria Høgset, John-Magnus Kvitnes, ACM, roadracing, Mo i Rana
Alex Horga, Aria Høgset og John-Magnus Kvitnes gjorde solid arbeid under NM. Foto: ACM Media

- Hvordan har dere hatt det i dag?

- Kjempeartig og litt kjedelig, smiler Aria Høgset

- Ja, det var mer action i går, sier John-Magnus Kvitnes og dermed ligger det i kortene at det er tre av flaggpostene vi har tatt en prat med. Et NM med færre deltakere enn normalt blir selvsagt lettere å håndtere for banemannskapene, og det er ikke vanskelig å forstå at noen av heatene kan bli litt plankekjøring og kjedelig. På noen av postene blir det dermed bare å vifte grønt flagg for klar bane, og av og til markere at det kan være vått på banen. I løpet av NM har samtaler som dette gått igjen på sambandet:

- Nå regner det litt på post 9.

- OK. Marker med flagg, svares det fra race control, før det like etter suppleres:

- Nå regner det på 12'ern også.

Banemannskapene er førernes forlengede blikk. En fører kan naturlig nok ikke se rundt svingen, - det er flaggpostenes oppgave. Dersom noe viktig skal meddeles førerne som kjører i nær 200 km/t på banen så gjøres det med flagg. På en så åpen og oversiktlig bane som ACR så styres flaggene i nært samarbeid med Sissel Landes haukeblikk fra racecontroll, men postene skal også kunne reagere lynraskt på egen hånd. Denne tryggheten hos flaggvakten bygger på erfaring, og kommer etter hvert.

Å stå på post en hel dag kan være både kaldt og vått, og like tropisk og hett. Det er en krevende oppgaver, og under selve løpene er den enkelte svært konsentrert om sin oppgave. De fleste av pausene i et arrangement tas først og fremst av hensyn til mannskapene på banen. De hentes inn til lunch og middag, og på varme dager bringes det ut kald drikke og forfriskninger. Hver enkelt utgjør en viktig del av sikkerheten for førerne, og i sum er de arrangørens viktigste ressurs. De er frivillige, men får en godtgjørelse på 500 kr dag fra ACM i tillegg til mat og drikke.

- Nå har noen av dere et par sesonger på baken. Hvor synes dere vi som arrangør bør bli flinkere til å ta dere unge på?

- For oss som overnatter på arenaen hadde det vært fint med litt mer aktivitet på kvelden. Ikke så mye, men en plass for å sitte med litt kort eller brettspill og ha det hyggelig sammen, sier Aria.

- Ja, og så kunne vi fått møte førerne og teamene, og blitt litt mer kjent med dem, tilføyer John-Magnus.

- Mange av førerne er hyggelige. Noen vinker til oss etter løpet, forteller Alex.

- Jeg løftet hånden for å få bort vann av presenningen jeg sto under, og da var det en fører som vinket tilbake. Kanskje han misforsto, undrer Aria før latteren tar overtaket.

For ACM er rekruttering av ungdom et prioritert felt. Det er blitt mer krevende å rekruttere frivillige enn for ti år siden, ungdomskullene er mindre, og de unge har langt flere aktiviteter å velge mellom. ACM har derfor som mål å styrke opplæringen og tilføye nye og spennende utfordringer, På sikt skal ACM kunne ta banemannskaper med seg til løp i utlandet.


Har du lyst til være med i teamet? Meld din interesse her.

Siste innlegg

Se alle
bottom of page