ACM-føreren Trond Tøsdal er baneviking mer enn de fleste, det er dermed ikke overraskende at en NM-medalje havner i hans lomme. At nittenåringen skulle makte å forsvare fjorårstittelen i Supersport 300 var likevel en prestasjon, for gjennom sesongen i år har han fått langt mindre kjøring enn planlagt. Men kanskje var nettopp det hele vinneroppskriften?
Ikke nok med at Trond ble norgesmester i klassen Supersport 300, han bet også kraftig fra seg i Superbike hvor førstereisgutten ble nummer seks sammenlagt. Det er gått en uke, men på telefonen fra sydspissen av Bergenshalvø'en er det en storfornøyd osing som forteller.
- Det ble ei kjempehelg! Jeg er kjempeglad for NM-tittelen, og er både overrasket og fornøyd med hvor godt det har gått i den store klassen. Jeg har jo ikke fått kjørt så mye i år. - Du var da i Mo i Rana under Baneviken..?
- Ja, det er det hele, pluss et lite opphold i Spania i vinter. Så det ble hard jobbing på Våler. Men jeg har jo et rått team rundt meg. I tillegg har Norvald Haaland vært en god coach og er flink på det rent tekniske på syklene.
- Det ble tett fight?
- Ja, det er så mange dyktige å kjempe mot, særlig Micke Meltveit og Martin Eriksen. Martin og jeg fikk en første og en tredjeplass hver under NM, og vi endte dermed med samme poengsum. Da er det poengene fra siste løp som teller mest, og NM-tittelen gikk dermed i min favør.
- Og så yppet du deg i Superbike?
- Ja, det er jo et heftig selskap med Marius Ripel i spissen. Men det var veldig artig. Endte som nummer syv i det første løpet, og fikk en femteplass dagen etter.
- Påvirker dette satsingen for neste år?
- Ja, jeg tror jeg forlater Supersport 300, og skal forsøke å få til en satsing på Superbike-NM i 2024.
- Men tradisjonen med Baneviken holder stand?
- Oh Yeah!!
- Hvor gammel var du da du deltok under Baneviken i Mo i Rana første gang?
- Jeg var 14 år, og jeg kjørte en Kawa' 250.
- Baneviken er jo et sportslig førerutviklingskurs i samarbeid med ACM. Hvor viktig har disse oppholdene vært for kjøringen din i dag?
- Helt avgjørende! Det er her jeg sammen med flinke instruktører har lært alt det grunnleggende, og lært hvordan man går inn i tett fighting med andre førere. Veldig lærerikt og veldig utviklende.
- Du er nitten år og har allerede to NM-titler. Hvilke råd vil du gi til nybegynnere i roadracing?
- Det samme som jeg sa til Signe Maria Hansen da jeg coachet henne i sommer, - husk å skrive logg. Tegn et banekart og gjør notater om bremsepunkter og sporvalg i de ulike kurvene. Og så må man være nøye under hver trening å bite seg merke i hva man har gjort, og skrive selvkritiske notater om forbedringer i de enkelte kurvene. Før hver ny trening går man gjennom notatene, og kan dermed bygge videre på den forrige treningen.
- En slags dagbok?
- Ja, i Moto GP og andre større mesterskap så skjer jo dette digitalt via avansert elektronikk på syklene, men det er like smart å gjøre sånn loggføring for hånd.
- Du sa at du hadde et godt team rundt deg. Hvor viktige er det?
- I konkurranser er det kjempeviktig, for da kan man konsentrere seg kun om én oppgave, det å kjøre fort og smart. Nå under NM var det helt avgjørende for min del.
- Enn for en nybegynner?
- Roadracing er jo et fantastisk og raust miljø hvor alle strekker seg langt for å hjelpe andre. Erfarne førere er flinke til å gi råd til nybegynnere, men alt blir enklere dersom man har noen venner eller familie rundt seg som hjelper til. Jo mer man kan konsentrere seg om å kjøre, jo mer lærer man.
- Du blir med andre ord å se i nordpå også neste sommer?
- Vær sikker! Mo i Rana er et must! Hver sommer, ler norgesmesteren og har det travelt med å komme seg tilbake til dagens gjøremål.
Gjør som Trond! Bli medlem av ACM du også!