Han er født til oppgaven, Kenny Karstensen. Som odelssønn etter tidligere norgesmester, Torstein Karstensen, var Kenny sannsynligvis på én-celle-stadiet første gang han var på en NM-runde. Han har trødd på banen i Mo i Rana siden første bruksdag, og er det ikke løp han organiserer, så har han tusentalls dugnadstimer på banen, de siste årene med en jentunge i ryggmeisen.
For å få et prat med Kenny måtte det bli kveld. På dagen hadde han knapt tid til å ta et foto. Som ACMs klubbleder skal han ikke bare supplere sin gravide sambo og funksjonærleder, han skal også se til at andre i apparatet har den hjelpa de trenger.
- Det har vært en lang dag...?
- Den har vært både lang og travel. Men vi har vært gjennom dette før, og lite uventet har dukket opp, forteller han, og minner om at han har en fireåring som snart skal legges i campingvogna. Her er med andre ord hele familien til stede.
Teknisk kontroll, for den uinnvidde, er en kontroll av sykkel og sikkerhetsutstyr for å tilse at alt er innenfor regelverket, både det generelle og det spesifikke for hver klasse. Støynivået skal være innenfor kravene, oljeplugger skal være sikret med låsetråd og sykkelens øvrige utrustning saumfares med erfaren hånd. Selv hjelm og skinndress skal være i akseptabel stand.
- Har det gått greit i dag?
- Det har gått som forventet. Vi har forbedringspotensiale både vi og førerne, men jevnt over så har gjennomføringen gått greit.
- Hvor er det det knaker?
- Vi er litt short på utstyr og må improvisere for å få en redelig og ordentlig gjennomføring, og så må jeg ta på min kappe at vi kom litt seint i gang. Samtidig skyldes det meste av tidsheft at førerne ikke har lest regelverket godt nok eller har glemt å følge det. Vi kniper sjeldent juksemakere. Det meste er slurv.
- Noen ideer til forbedring?
- Vi bør kanskje begynne å kontrollere syklene klassevis og i en rekkefølge som gjør at motorene er nedkjølt før kontroll, og så bør vi vel kunne forvente litt skjerping fra førerne. Når kontrollene er enkle å gjennomføre så blir køen kortere og alle sparer tid. Og så har jeg en drøm om å slippe å gjøre dette under åpen himmel.
- Du tar ikke kontrollene alene?
- Nei, i dag var vi et team på fire, og samtlige var kjent med oppgavene, Vi sliter likevel litt med byråkratiet.
- Byråkratiet..?
- Alle sykler skal være registrert hos forbundet og ha et mc-id-nummer og et eget id-kort. Dersom en fører har glemt kortet kan vi logge oss inn i registeret på id-nummeret, men dersom føreren har glemt de fire sifrene så er det langt mer knotete å finne fram.
- Dette må da være enkelt å løse?
- Jeg vet ikke, men det hadde vært greit å kunne søke i registeret på eierens navn. Samtidig sliter vi litt med de som etter noen dagers trackdays bestemmer seg for å melde seg på NM på kort varsel. Der kunne jeg ønske at vi som forbundets kontrollanter kunne ha foretatt registrering i registeret selv, forteller Kenny og har kikket på klokken flere ganger. Fireåringer skal helst legges etter et tidsskjema.
- Klar for NM?
- Ja vesst! Bi løyle å kom igang!
Commenti